Produkty innowacyjne i inicjatywy wspierające innowacyjność
PKO Bank polski sa wspiera rozwój innowacyjności polskiej gospodarki i jest liderem innowacji w sektorze finansowym
- PKO Bank Polski SA jest otwarty na współpracę z młodymi, innowacyjnymi spółkami. Jest inicjatorem i partnerem programów takich jak MIT Enterprise Forum Poland, Bridge to MassChallenge Warsaw, The Heart Warsaw czy ScaleUP (realizowanego przez Ministerstwo Rozwoju). Dostarcza uczestnikom zaplecze mentorskie oraz techniczne w postaci środowisk testowych, co stanowi unikalną szansę na zweryfikowanie przedstawianych pomysłów i ocenę wartości zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla biznesu. Oferowane przez Bank wsparcie niejednokrotnie stanowiło punkt wyjścia dla przyszłych sukcesów młodych firm.
- PKO Bank Polski SA wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów związanym z zachodzącymi zmianami w otoczeniu zewnętrznym, w tym cyfryzacją życia społecznego. Przykładem innowacyjnego rozwiązania zaproponowanego przez Bank jest aplikacja IKO na bazie której, powstał system płatności mobilnych Blik. Dzięki współpracy PKO Banku Polskiego SA z innymi bankami w Polsce, Blik stał się rynkowym standardem płatności mobilnych w Polsce, docenianym przez specjalistów z całego świata.
System Blik cieszy się popularnością wśród klientów, o czym świadczy dynamicznie rosnąca liczba transakcji w tym systemie.
Liczba transakcji w systemie Blik (mln)
Źródło: Polski Standard Płatności
- PKO Bank Polski sięga po nowatorskie rozwiązania. Przykładem jest biometria – technologia, która umożliwia szybką identyfikację klienta na podstawie analizy jego indywidualnych cech fizycznych. Projekt realizowany we współpracy z Politechniką Gdańską jest w fazie testów prowadzonych w 60 oddziałach Banku, w których zainstalowano już 100 stanowisk biometrycznych. Do końca 2017 r. zeskanowano dane biometryczne około 8 tys. klientów i pobrano blisko 200 tys. próbek. Biorąc pod uwagę liczbę zebranych danych, jest to jeden z największych eksperymentów badawczych z zakresu biometrii na świecie.
- Jako lider nowoczesnej bankowości, PKO Bank Polski SA stale rozwija serwis elektroniczny iPKO oraz funkcjonalności aplikacji mobilnej IKO, która cieszy się coraz większą popularnością – w 2017 r. skorzystało z niej ponad 2 mln użytkowników.
PKO Bank Polski SA jest pionierem w udostępnianiu usług administracji publicznej
PKO Bank Polski SA jako lider technologiczny sektora bankowego od lat inicjuje projekty integrujące środowisko branży finansowej, w tym ułatwiające klientom dostęp do usług mobilnych i internetowych – nie tylko związanych z bankowością.
- Bank uczestniczy w programie „Od papierowej do cyfrowej Polski”, będącej częścią rządowej Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Pierwszym projektem w ramach współpracy z administracją było umożliwienie klientom składania wniosków o świadczenie 500+ z poziomu serwisów Banku, kolejnym – umożliwienie tą drogą logowania do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).
- W 2016 r. PKO Bank Polski SA, jako pierwszy bank w Polsce, umożliwił klientom zakładanie Profilu Zaufanego (eGO) za pośrednictwem bankowości internetowej. Był to przełom w upowszechnianiu usług e-administracji, poprzez ułatwienie obywatelom i firmom korzystania z usług urzędów przez internet.
- Na początku 2018 r. Bank wprowadził do oferty kolejną usługę z zakresu e-administracji, tym razem dla przedsiębiorców, którzy przez serwis transakcyjny mogą zarejestrować swoją firmę w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).
- Bank umożliwia złożenie wniosku podatnika o rozliczenie go z podatku PIT przez urząd skarbowy.
Produkty i inicjatywy o charakterze społecznym
Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego SA finansuje potrzeby mieszkaniowe Polaków
- W 2017 r. PKO Bank Polski SA i PKO Bank Hipoteczny SA udzieliły osobom prywatnym kredytów mieszkaniowych w wysokości 12,9 mld PLN (udział w nowej sprzedaży kredytów hipotecznych w 2017 r. na poziomie 29,6%).
- Bank uczestniczy od 2014 r. w inicjatywie wspierającej zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych Polaków – programie „Mieszkanie dla Młodych” (MdM). Program umożliwia klientom pozyskanie dofinansowania wkładu własnego oraz wsparcia w formie spłaty części kredytu ze środków budżetu państwa. W 2017 r. Bank udzielił 4,8 tys. kredytów w ramach programu MdM.
- Od 2014 r. PKO Bank Polski SA uczestniczy w ogólnopolskiej inicjatywie wspierającej rodziny wielodzietnie. Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny Bank wprowadził specjalną ofertę, w ramach której obniżył prowizję za udzielenie kredytu mieszkaniowego Własny Kąt Hipoteczny (w 2017 r. – o połowę).
PKO Bank Polski SA wspiera kredytobiorców posiadających hipoteczny kredyt mieszkaniowy
PKO Bank Polski SA traktuje odpowiedzialność za prowadzoną działalność jako integralną część strategii biznesowej. Wspiera klientów wtedy, gdy mają problemy z terminową spłatą zobowiązań. W takich sytuacjach Bank dostosowuje działania do sytuacji klienta.
W 2017 r. Bank stosował udogodnienia dla klientów posiadających kredyty i pożyczki hipoteczne w CHF, w tym m.in.:
- stosował 1% spread przy obsłudze kredytów hipotecznych udzielonych w tej walucie,
- umożliwiał wydłużenie terminu spłaty kredytu w ramach maksymalnego okresu kredytowania bez pobrania opłaty,
- uwzględniał ujemną stawkę LIBOR CHF w koszcie kredytu hipotecznego,
- umożliwiał klientom zmianę zabezpieczenia kredytu udzielonego w CHF w celu umożliwienia sprzedaży nieruchomości zabezpieczonej hipoteką i ustanowienia hipoteki na nowo nabywanej nieruchomości.
Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego SA wspiera klientów poszkodowanych w wyniku zdarzeń losowych
PKO Bank Polski SA i PKO Bank Hipoteczny SA umożliwiły kredytobiorcom, którzy ucierpieli podczas sierpniowych nawałnic w 2017 r. zawieszenie spłaty rat kredytowo-odsetkowych na okres 12 miesięcy od dnia zawarcia aneksu do umowy pożyczki lub kredytu. Dodatkowo klientom posiadającym ubezpieczenie nieruchomości do kredytów hipotecznych oraz cesję na rzecz Banku, przy odszkodowaniu do 5 tys. PLN, ubezpieczyciel przekazywał środki na naprawę szkody bezpośrednio poszkodowanym.
PKO Bank Polski SA zwiększa możliwości kształcenia młodzieży
PKO Bank Polski SA zwiększa możliwość kształcenia młodzieży oferując studentom i doktorantom preferencyjny kredyt studencki o niskim oprocentowaniu. Najlepszym absolwentom Bank umożliwia umorzenie części kredytu. Na koniec 2017 r. wartość preferencyjnych kredytów studenckich wyniosła 847 mln PLN.
PKO Bank Polski SA przeciwdziała wykluczeniu finansowemu
- PKO Bank Polski SA posiada największą sieć oddziałów i agencji wśród banków w Polsce (na koniec 2017 r. 1192 oddziały, 745 agencji). Zasięg sieci dystrybucji Banku umożliwia dostęp do usług bankowych również osobom zamieszkującym w miejscowościach, w których główni konkurenci Banku nie posiadają swoich placówek. Bankowość elektroniczna stanowi istotne uzupełnienie sieci dystrybucji produktów i usług bankowych.
- Istotne znaczenie w obsłudze klientów segmentu detalicznego ma Contact Center, którego celem jest nie tylko udostępnienie klientom produktów i usług bankowych, ale także zwiększenie bezpieczeństwa transakcji zlecanych przez klientów Banku.
- Bardzo ważnym elementem przeciwdziałania wykluczeniu finansowemu jest wsparcie dla klientów z niepełnosprawnościami, omówione oddzielnie w podrozdziale 12.2.
Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego SA realizuje inicjatywy na rzecz długoterminowego oszczędzania
PKO Bank Polski SA od początku swojego istnienia uczy Polaków oszczędzania.
W 2017 r. Bank zachęcał klientów do systematycznego oszczędzania udostępniając im m.in. „Program Budowania Kapitału”.
Bank skutecznie odpowiadał na potrzeby klientów szukających wartościowych opcji inwestowania kapitału, w tym:
- klientom bankowości detalicznej i prywatnej umożliwiał lokowanie środków w fundusze inwestycyjne w ramach współpracy z PKO Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych SA,
- jako jedyny bank w Polsce, umożliwiał klientom inwestowanie w obligacje skarbowe, tym długoterminowe.
PKO Bank polski SA edukuje i buduje świadomość konsumencką
- PKO Bank Polski SA jest jedną z nielicznych instytucji w kraju prowadzących konsekwentną i wielopoziomową edukację finansową. Szeroko zakrojona edukacja Banku kierowana jest do różnych grup klientów. Głównym jej celem jest ograniczenie wykluczenia finansowego, budowanie świadomości konsumenckiej i działania w zakresie cyberbezpieczeństwa.
- Bank edukuje klientów pokazując im możliwości i funkcje nowoczesnych produktów, zapewniając im dostęp do praktycznej wiedzy ekonomicznej i dostarczając narzędzia ułatwia¬jące zarządzanie budżetem osobistym oraz firmowym.
- Istotną rolę w edukacji finansowej Banku pełnią wydawnictwa oraz ogólnodostępny portal Bankomania.pkobp.pl, gdzie praktyczne informacje znajdą zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy. Dla nich także, w ramach programu „Dzień dobry biznes”, Bank organizuje i prowadzi cykliczne spotkania szkoleniowe dla swoich klientów, m.in. dla przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy.
- Bank posiada nowoczesną ofertę kont bankowych. Włączając się w rządowy program 500+, Bank umożliwił beneficjentom programu otwarcie Konta za Zero Rodzina 500+.
- Ważne znaczenie społeczne ma kontynuowana przez PKO Bank Polski SA edukacja najmłodszych. Jej celem jest nauka dobrych nawyków w obszarze oszczędzania, zarządzania budżetem, korzystania z usług bankowych. Bank oferuje produkty edukacyjne dla dzieci poniżej 13. roku życia i ich rodziców poprzez ofertę PKO Junior. Ofertę PKO Junior tworzą m.in.: PKO Konto Dziec¬ka, ROR Rodzica, Pierwsze Konto Oszczędnościowe oraz serwisy: junior.pkobp.pl, junior.inteligo.pl. Na koniec 2017 r. było 294 tys. kont PKO Konto Dziecka. Waż¬ną rolę w edukacji pełni poradnik ekonomiczny dla dzieci „Brawo Bank”. Magazyn dla najmłodszych dostępny jest w wersji papierowej, elektronicznej, mobilnej i AR (z ang. „Augmented Reality”, tzn. „rozszerzonej rzeczywistości”).
- Bank dba o edukację finansową uczniów w ramach programu Szkolnych Kas Oszczędnościowych. To najstarszy, największy i najnowocześniej¬szy program edukacji finansowej dla uczniów w Polsce. Oferta SKO obejmuje m.in.: serwis www.sko.pkobp.pl, SKO Konto dla Ucznia oraz platformę dla uczniów szkół należących do SKO: SzkolneBlogi.pl. Na koniec 2017 r. liczba kont SKO Konto dla Ucznia wyniosła 152 tysięcy.
- Postęp technologiczny i cyfryzacja usług bankowych powodują, że kwestie związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą nie tylko dużych firm, ale także klientów indywidualnych. Bank na bieżąco ostrzega klientów przed zagrożeniami w sieci i prowadzi szeroko zakrojoną edukację w tym zakresie. Celem podejmowanych działań jest m.in. popularyzacja wiedzy na temat zasad bezpieczeństwa w zakresie bankowości elektronicznej, mobilnej, a także korzystania z kart płatniczych (szerzej w podrozdziale 7.3).
- Bank, jako pierwszy w Polsce podjął też współpracę z Policją, aby skuteczniej zapobiegać tzw. wyłudzeniom „na wnuczka”.
Produkty wspierające MŚP i mikroprzedsiębiorstwa
Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego SA wspiera rozwój małych i średnich przedsiębiorstw oraz osób rozpoczynających działalność gospodarczą
Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego SA zapewnia finansowanie bieżących i inwestycyjnych potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw, poprzez bogatą i elastyczną ofertę produktową.
- Od 2013 r. Bank udostępnia przedsiębiorstwom wsparcie w postaci gwarancji BGK – de minimis. Na koniec 2017 r. Bank był największym kredytodawcą spośród dwudziestu jeden banków udzielających kredytów z gwarancjami de minimis (udział w rynku sprzedaży gwarancji de minimis wyniósł 20,5%).
- Od 2015 r. Bank udostępnia gwarancje z regwarancją udzielaną przez Europejski Fundusz Inwestycyjny w ramach programu COSME. Wartość kredytów udzielonych w ramach „Portfelowej Linii Gwarancyjnej COSME” wyniosła na koniec 2017 r. 254 mln PLN.
- W ramach oferty Grupy Kapitałowej, klienci sektora MŚP mogą korzystać z produktów i usług leasingowych, które stanowią drugie (obok kredytu) główne źródło finansowania działalności gospodarczej. Dzięki dokonanemu w 2016 r. przejęciu Raiffeisen-Leasing Polska, Grupa Kapitałowa zapewniła przedsiębiorstwom jeszcze bardziej dopasowaną do ich potrzeb ofertę finansowania.
- W 2017 r. Bank wspierał małe i średnie przedsiębiorstwa nie tylko jako ich doradca finansowy. W 12 miastach zorganizował bezpłatne szkolenia „Dzień Dobry Biznes”, których celem było umożliwienie przedsiębiorcom nawiązania nowych relacji biznesowych, zwiększenie kompetencji w zakresie zarządzania firmą oraz wymiana wiedzy i doświadczeń dotyczących budowania odpowiedzialnego biznesu. W szkoleniach wzięło udział ponad 470 uczestników. Kolejny cykl szkoleń rozpocznie się w I kwartale 2018 roku.
- W 2017 r. Bank, jako pierwsza polska instytucja finansowa, zainwestował w start-up fintechowy, tj. w firmę ZenCard Sp. z o.o., która wkrótce potem dołączyła do Grupy Kapitałowej. ZenCard zbudował platformę ułatwiającą firmom prowadzenie programów lojalnościowych i obniżającą koszty wdrożenia tego typu działań. Dzięki dokonanej transakcji Bank udostępnia przedsiębiorcom nowoczesne narzędzie, ułatwiające wykorzystanie szans, jakie stwarza postępująca cyfryzacja, w tym mierzenie aktywności klientów i trafne ocenianie ich potrzeb.
- Od grudnia 2017 r. Bank umożliwia podmiotom rozpoczynającym działalność zaciągnięcie Pożyczki na Start, która posiada cechy szczególnie cenione przez młodych przedsiębiorców: łatwość i szybkość w pozyskaniu środków, elastyczność produktu w spłacie oraz sposobie wydatkowania - przedsiębiorcy mogą ją przeznaczyć na dowolny cel związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, samodzielnie decydując o formie spłaty, a podczas trwania umowy mogą skorzystać m.in. z zawieszenia spłaty kredytu na jeden miesiąc w każdym roku.
- Ułatwienia dla młodych przedsiębiorców wprowadziła również spółka zależna Banku - PKO Leasing, oferując klientom Leasing na Start. Umożliwia on uzyskanie finansowania nawet do 120 tys. PLN na nowe i używane auto czy samochód ciężarowy do 3,5t. Skorzystanie z leasingu bez opłaty wstępnej dostępne jest dla firm działających 3 miesiące.
Produkty wspierające JST
Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego SA wspiera rozwój jednostek sektora publicznego
Od wielu lat Grupa Kapitałowa Banku Polskiego SA, a zwłaszcza PKO Bank Polski SA i PKO Leasing SA aktywnie angażuje się we współpracę z jednostkami sektora publicznego (co w aspekcie obsługi JST zostało szerzej opisane w podrozdziale 13.2). Współpraca ta obejmuje także kredytowe wsparcie ich działalności, np. w zakresie rozbudowy i remontu szkół, szpitali, inwestycji drogowych czy w ochronę środowiska. Bank finansował także inne podmioty z sektora (1) administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne, a także podmioty z innych sektorów o charakterze społecznym: (2) opieka zdrowotna i pomoc społeczna oraz (3) działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją. Na koniec 2017 r. kredyty dla sektorów (1)-(3) stanowiły w Banku łącznie blisko 10% portfela kredytowego dla sektora podmiotów gospodarczych i publicznych. W Grupie Kapitałowej udział ten wyniósł 9%.
Kredyty udzielone podmiotom gospodarczym i publicznym z wybranych sekcji PKD w Grupie Kapitałowej, w tym w Banku (31.12.2017)
Wybrane sekcje PKD | Udział w portfelu kredytów dla podmiotów gospodarczych i publicznych (%) | |
---|---|---|
GRUPA KAPITAŁOWA | BANK | |
O. Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne, w tym JST | 7,2 | 8,2 |
Q. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna | 1,3 | 1,1 |
R. Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją | 0,5 | 0,5 |
Sekcje O, Q, R łącznie | 9,0 | 9,8 |
Przychody pochodzące z zamówień publicznych
Zakres obsługi sektora publicznego
Bank od wielu lat finansuje i prowadzi obsługę bankową podmiotów publicznych, w tym:
- Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- jednostek samorządu terytorialnego (JST),
- spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego,
- podmiotów, dla których samorząd jest organem założycielskim,
- jednostek okołobudżetowych,
- Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych i jej jednostek organizacyjnych.
Umowy w zakresie usług bankowych zawierane są w rygorach przewidzianych ustawą „Prawo zamówień publicznych” (w tym z uwzględnieniem ewentualnych ustawowych wyłączeń przedmiotowych i podmiotowych).
Bank sukcesywnie umacnia swoją pozycję lidera w obsłudze jednostek samorządu terytorialnego oraz gwarantowania emisji obligacji komunalnych. Rozbudowana sieć placówek Banku sprzyja dotarciu do klienta samorządowego w całej Polsce, a dzięki wysokiemu poziomowi technologicznemu oferowanych usług Bank w znacznej większości przypadków spełnia wymogi ofertowe stawiane przez JST. W efekcie udział Banku w obsłudze JST jest znaczny. Na koniec 2017 r. Bank prowadził obsługę:
- 50% województw (8 spośród 16),
- 35% miast na prawach powiatu (23 spośród 66),
- 19% powiatów (60 spośród 314),
- 18% gmin miejskich (43 spośród 237),
- 12% gmin miejsko – wiejskich (75 spośród 616),
- 3% gmin wiejskich (49 spośród 1559).
Bank odgrywa ważną rolę w obsłudze zwłaszcza dużych JST. Na koniec 2017 r. obsługiwał 22% samorządów terytorialnych o dochodach powyżej 100 mln złotych rocznie (78 spośród 351). W ujęciu wartościowym udział ten był jeszcze większy: 33% (44,5 mld PLN dochodów budżetowych generowanych przez grupę 351 dużych JST przechodziło przez rachunki Banku).
Udział Banku w zakresie finansowania samorządów kredytami to ponad 19%, a w emisji obligacji komunalnych – ponad 40%.
Z danych zarządczych wynika, że segment publiczny (budżetowy) stanowił w 2017 r. 1,8% wyniku na działalności biznesowej Banku (14,2% wyniku segmentu korporacyjnego, tj. podmiotów gospodarczych i publicznych łącznie). Przychody podmiotów Grupy Kapitałowej z tytułu udziału w zamówieniach publicznych były znikome: 1,14% wyniku na działalności biznesowej.
Proces ofertowania przez Bank podmiotów sektora publicznego
Proces ofertowania w Banku w rygorze Prawa zamówień publicznych dzieli się na 4 etapy:
- Pozyskanie informacji – ustawa Prawo zamówień publicznych stanowi, że dostęp do informacji publicznych jest jawny, także każdy podmiot ma równe prawo do dostępu do informacji podawanych przez zamawiającego w procedurze zamówienia publicznego. Bank pozyskuje informacje najczęściej z baz przetargów oraz stron BIP samorządów/klientów budżetowych.
- Analiza – podczas tego procesu badana jest możliwość złożenia oferty przez Bank. W zależności od produktu, którego dotyczy zamówienie, specjalistyczne dedykowane jednostki w Banku przeprowadzają analizę zgodnie z procedurami bankowymi (np. analiza kredytowa, możliwość spełnienia warunków SIWZ, możliwość emisji obligacji).
- Podjęcie decyzji – decyzje podejmowane są zgodnie z kompetencjami na poziomie od doradcy Regionalnego Centrum Korporacyjnego do Zarządu Banku w zależności od szczebla wyznaczonego przez wewnętrzne procedury w banku.
- Złożenie oferty – po podjęciu pozytywnej decyzji o ofertowaniu następuje jej złożenie w sposób i w terminie przewidzianym w zamówieniu.