Skala wpływu na środowisko naturalne
Ze względu na charakter działalności gospodarczej bezpośrednie oddziaływanie Banku i Grupy Kapitałowej na środowisko naturalne jest marginalne. W związku z prowadzoną działalnością zarządzania nieruchomościami Fundusz Merkury - fiz an (Fundusz Merkury) zidentyfikował ryzyko zanieczyszczenia środowiska za istotne. Przedmiotem działalności Funduszu Merkury jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze niepublicznego proponowania nabycia certyfikatów inwestycyjnych. Fundusz jest zarządzany przez PKO TFI SA i prowadzi działalność inwestycyjną poprzez podmioty zależne, których przedmiotem działalności jest kupno i sprzedaż nieruchomości na rachunek własny oraz zarządzanie nieruchomościami. W ramach zarządzania ww. ryzykiem prowadzone są analizy nieruchomości pod kątem potencjalnych źródeł zanieczyszczenia, weryfikacja najemców pod kątem prowadzonej przez nich działalności i bieżące inspekcje nieruchomości i urządzeń, mogących mieć wpływ na zanieczyszczenie środowiska.
W 2017 r. żaden z podmiotów Grupy Kapitałowej nie prowadził przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko. W 2017 r. miała natomiast miejsce awaria instalacji grzewczej w jednej z nieruchomości zarządzanej przez Fundusz Merkury. Awaria skutkowała wyciekiem oleju opałowego, pomimo, iż instalacja pieca, jak i cały budynek przechodził wymagane przepisami i dobrymi praktykami przeglądy. Według wstępnej analizy olej opałowy nie przedostał się do gruntu. Zarządca nieruchomości podjął działania naprawcze i zabezpieczające teren. Awaria pieca została naprawiona i pozostałości oleju zostały usunięte. Dodatkowo zlecono audyt środowiskowy i techniczny, który ma na celu niezależnie zweryfikować przyczyny awarii, wskazać działania mające na celu zapobieżenia w przyszłości podobnym zdarzeniom w tej i w innych lokalizacjach.
Wskaźniki
Zużycie energii i wytwarzanie odpadów w Grupie Kapitałowej, w tym w Banku w 2016 i 2017 r.
GRUPA KAPITAŁOWA | w tym BANK | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017/2016 (zmiana %) | 2016 | 2017 | 2017/2016 (zmiana %) | |
Zużycie energii (kotłownie, agregaty i samochody) | ||||||
gaz (tys. m3) | 2 045 | 1 885 | -8 | 1 821 | 1 689 | -7 |
olej opałowy (m3) | 436 | 413 | -5 | 429 | 404 | -6 |
węgiel (t) | 40 | 43 | 8 | 40 | 43 | 8 |
paliwa (tys. l) | 3 871 | 3 957 | 2 | 2 667 | 2 683 | 1 |
energia elektryczna (MWh) | - | - | - | 81 113 | 74 948 | -8 |
Wytwarzane odpady inne niż komunalne (t) | 824 | 894 | 9 | 783 | 850 | 9 |
Poza eksploatacją energii elektrycznej, wynikającą z pracy biur/placówek, zużycie nośników energii w Grupie Kapitałowej wiąże się z użytkowaniem kotłowni i agregatów prądotwórczych (zużycie głównie przez Bank) i przejazdów własną flotą samochodową. W 2017 r. zużycie gazu ziemnego zmalało o 8%, co wiąże się ze sprzedażą części nieruchomości ogrzewanych piecami gazowymi. Jednocześnie zmniejszyło się zużycie oleju opałowego (o 5%), pomimo (niewielkiego) przyrostu liczby kotłowni. Wielkość zużycia paliw do pojazdów utrzymała się na stabilnym poziomie.
W Banku wzrosło co prawda zużycie oleju napędowego (ON), ale jego wielkość była kilkunastokrotnie mniejsza niż w przypadku benzyny – mniej niekorzystnej dla środowiska, gdyż zawierającej niższe stężenia szkodliwych gazów, niż ON. Zgodnie z zasadami gospodarki samochodowej w Banku możliwość wynajmowania samochodów rozszerzono w 2017 r. na samochody hybrydowe, co będzie sprzyjało poprawie kompozycji zużywanego paliwa.
W Banku zużycie energii elektrycznej uległo w 2017 r. zmniejszeniu o 8%, na co wpłynęła głównie redukcja liczby nieruchomości oraz czynniki pogodowe („chłodne” lato generujące mniejsze zapotrzebowanie na limatyzowanie pomieszczeń).
Głównym miejscem generowania odpadów innych niż komunalne jest Bank. Wzrost ich wolumenu w 2017 r. wynikał z likwidacji zbędnego wyposażenia, w tym w procesie opróżniania pustostanów i ośrodków wczasowych, modernizacji lub likwidacji oddziałów. Bank powierza zadanie recyclingu lub unieszkodliwienia odpadów innych niż komunalne, specjalistycznym firmom.
W zakresie odpadów komunalnych selektywna zbiórka była prowadzona w czterech spółkach Grupy Kapitałowej. Bank selektywną zbiórkę odpadów prowadzi w części placówek.
W 2017 r. nie toczyły się postępowania administracyjne związane z naruszeniem przepisów ochrony środowiska wobec żadnego z podmiotów Grupy Kapitałowej (w tym Banku).
Umowy z kontrahentami podmiotów Grupy Kapitałowej (w tym Banku) nie zawierają wprost klauzuli odnoszącej się do poszanowania środowiska naturalnego. Jednakże zgodnie z zapytaniem ofertowym każdego podmiotu Grupy Kapitałowej, przystępując do postępowania zakupowego dostawcy oświadczają, m.in., że „… dbają o środowisko naturalne i jego zasoby, w tym przestrzegają prawa w tym zakresie i mają jasno określone i spisane cele dotyczące minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko oraz monitorują postępy w ich realizacji”.
Jedna spółka wynajmuje powierzchnie w budynku, który uzyskał certyfikat BREEAM.